Jag vaknade i morse, med hornen i pannan i princip. Kl var tio när jag vaknade (vad skönt, sovmorgon!) och såg att ingen hade ringt på telefonen från kliniken. Väntade tills kl elva, då dom lovade att höra av sig före lunch om hon skulle komma tillbaka eller inte, sedan ringde jag.
Jag frågade om veterinären var tillbaka. "Neej, tyvärr är hon inte det.. hon kommer nog inte föränn på måndag". Nä men vad bra då, att ni skiter i att ringa och säga det som ni lovat, jag som tycker det är så roligt att sitta och vänta på det. Speciellt när jag har så otrooooligt mycket tid över...............
Blev lite upprörd i telefonen, och sa att jag var besviken på hur det här sköttes. Och fick till svar: Ja men vi kan inte rå för att veterinärens mamma är sjuk.
- Nä det kan ni inte, men ni kan väl åtmindstonde erbjuda någon sorts hjälp, IALLAFALL att en annan vet. skriver ut smärtstillande åt häststackarn. säger jag.
- Ja, men då får du ringa distriktsveterinärerna så får dom hjälpa dig, säger han.
- Okej, ja det kan jag ju göra. men det innebär även att jag får betala den för att komma hit och titta på hästen, för dom skriver ju inte ut smärtstillande bara sådär..
- Nä, men det må så vara..
Ja, jag är miljonär och tycker det är roligt att spendera MASSOR av pengar. Speciellt när jag hade kunnat få den hjälpen igår! Vi avslutar i princip samtalet där.
Jag ringer vidare till en annan klinik som kanske kan hjälpa mig på något vis. Dom tycker det låter bedrövligt det vi just råkat ut för, och vill hjälpa oss. Men för att kunna hjälpa oss måste dom se hästen, alternativt se journal och röntgenplåtarna. Och att åka samma långa sväng en gång till, och nu med ännu mindre tid på oss, det kändes inte rätt. Det skulle bara bli stressigt till tusen. Så jag tyckte det lät okej med att dom skulle kolla på journalen och plåtarna för att sedan kunna skriva ut smärtstillande. För att ta tag i problemet igen på måndag morgon.
Så jag ringer tillbaka till den andra kliniken. Berättar att jag vill att dom ska skicka journalen och plåtarna till den nya kliniken.
- Ja, men det kan vi ju inte göra idag. Isåfall måste vi skicka dom med posten och då är dom framme tidigast måndag säger han i telefonen. (nu en annan man)
- Men hallå, ni har väl fax precis som alla andra?? Faxa över journalen, och skicka plåtarna via datorn, för ni
har dom ju på datorn!!
- Jo dom ligger på datorn, men vi kan inte skicka dom.
- Nähe, och varför inte det då? Det är väl inte så svårt..
- Ja men vi kan inte det bara. Vi får skicka dom med posten men då är dom framme måndag, och då är ju våran veterinär tillbaka. Eller så får du hämta en cdskiva med dom, och lämna dom själv, säger han
- OK! Jag ska försöka lösa det. Tack. Hejdå! (ja, jag bor ju bara 16 mil ifrån kliniken)
Allvarligt, hur kan det få vara såhär?? Varför kan dom bara inte skicka plåtarna och faxa över journalen så vi får det här ur världen?? Ska jag måsta betala hur mycket som helst, trots att jag faktist var in på klinik igår och förväntar mig ett svar??
Jag skyller absolut inte på veterinären. Självklart ska hon få vara med sin familjemedlem om denne är dålig, MEN kliniken i sig.. Nåt sorts system måste dom väl ha? dom kan väl inte bara stänga en stor klinik för att en veterinär inte kan vara där just då??
Iallafall så slutade det med att vi har inget smärtstillande till honom. Jo just ja, jag frågade ju även igår om jag kunde göra NÅGOT för att hjälpa hästen, linda benen, kyla eller värma, box eller hage osv osv. Fick till svar att benen behövdes inte lindas, och han skulle stå där han stod så stilla som möjligt.
Nu i morse när jag pratade med han i telefonen, så nämner jag det där med att linda benen.
Då säger han - Ja, men sa jag inte igår att du kunde stödlinda högerbenet på honom så han inte överanstränger det??
NEJ DET SA DU INTE, MEN NU SA DU!!!! klatter.
Aja..........
Hursomhelst, hade ju även bokat ett möte med en hästmassör, för att se om hon kunde hjälpa till på något vis. Hon kommer dit, klämmer och känner, och skakar bara på huvudet..
Säger sedan: Den här hästen mår inte bra.. Jag kan inte göra något nu, utan jag skulle helst se att han får något antiinflammatoriskt för säkerhetsskull och sedan får vi se om vi kan göra något. Men var beredd, den här hästen har ont i princip överallt och det kommer bli en dyyyr behandling. Du kan göra som du vill om du tittar efter nån billigare massör, men det kommer tyvärr ändå bli dyrt..
Nu får vi helt enkelt vänta och se på måndag..
Har informerat ägarna om läget iaf, så nu pinar vi oss igenom helgen och nästan längtar tills måndag!
Är det bara jag som tycker det är lika hemskt att vi inte fått någon bra hjälp när det gäller den här hästen, som om det skulle gälla ens eget barn? Det känns som att dom tycker inte det här är viktigt?
ALL KRITIK TILL KLINIKEN! (Och inte till den enskilde veterinären som var tvungen att åka)
Det låter ju rent horribelt det där! Tycker du ska begära ersättning för extra utlägg du får göra pga att de inte kan fullfölja den inledda behandlingen!
SvaraRaderaAng. röntgenbilderna tror jag att de är väldigt stora och därför svåra att maila, men det är ändå riktigt uselt att de inte är mer tillmötesgående när det är de som har orsakat problemet.
Att han har ont överallt just nu är nog inte så konstigt, ge honom tid att komma upp i hull och antiinflammatoriskt (om du kan få tag på en vettig veterinär) och se hur mycket av problematiken som finns kvar sen.
Kan jag göra det? altså begära ersättning för extra utlägg som jag måste göra pga undersökningen på kliniken inte kunde slutföras?
SvaraRaderaOch hur gör jag det isf? Pratar direkt med veterinären på måndag?
Det där med att få upp hästen i bra hull är svårt nu om hästen har ont. Och det är nog en bidragade orsak varför hästen just är så mager. För att energi går åt till smärtan och att överleva. Givetvis är det bra att hästen har ett bra grovfoder och gärna fri tillgång. Men räkna ändå inte med att få hästen i bra hull nu innan smärtan börjar släppa.
SvaraRaderaJag vete fåglarna hur man gör, men har ni någon konsumentrådgivare på kommunen? Kika annars på konsumentverket.seDu har ju köpt en tjänst som de inte levererat och då har jag svårt att se att du inte har rätt till någon form av kompensation.
SvaraRaderaTa upp det med klinikchefen, koncist och enkelt. Du hade tid bokad för utredning och tycker du har blivit dåligt behandlad när veterinären fick förhinder mitt i utredningen. Det har kostat dig extra pengar och din häst som behöver hjälp får pga detta vänta ett antal dagar på behandling. Får du inget gensvar kan du ju vända dig uppåt, ATG är ju rikstäckande och bör ha ett huvudkontor.
Det minsta är ju att någon får vet hur kliniken behandlar sina kunder...
Men jisses så fyrkantigt allt kan vara då !!
SvaraRaderaDåligt, riktigt dåligt av kliniken att inte ens försöka hjälpa till !!